1.1.Introducere
Anamorfoza este un proces de deformare a imaginii prin
anumite procedee optice. Din punct de vedere tehnic există două tipuri
principale, perspective și catoptrice.
Din punct de vedere artistic, cele mai vechi
anamorfoze cunoscute sunt realizate de Leonardo Da Vinci; procedeul fiind folosit
într- o compoziție murală. Figura unui copil este alungită
astfel încat privirea să nu perceapă diferența de unghi între diferitele părți
ale compoziției. Tehnica este consemnată în Codex Atlanticus .
Primele anamorfoze plastice și răspâdirea lor au loc
în sec. ⅩⅥ- sec. ⅩⅧ când Erhard Schön realizează o compoziție anamorfică, Vexierbild în care sunt
reprezentați Carol Quintul, Ferdinand Ⅰ, Papa Paul al Ⅲ-lea si
Francisc Ⅰ. De asemenea și “Ambasadorii” lucrare realizată de
Hans Holbein prezintă același tip de structură în plan central.
În perioada contemporană conceptul de anamorfoză cu
regulile sale stricte a fost înlocuit de un altul cu semnificație mai largă, și
anume distorsiunea. Deși la origine cele două concepte sunt înrudite, evoluția
lor plastică le dovedește diferențele.
Prezenta lucrare folosește termenul anamorfoză tocmai
pentru a se diferenția de distorsiune. Practic fiecare piesă propusă prezintă
deformări specifice care chiar daca nu sunt în mod strict anamorfice urmează
totuși o serie de reguli clar definite.
Articularea pieselor într-o compoziție s-a făcut prin
elaborarea unei structuri generatoare de figurație în care fiecare element
component este el însuși semnificant, putând exista din punct de vedere
artistic și independent.
1.2 “Ipostas”
Termenul ipostas este tradus în mod obișnuit ca
ipostază. Doar teologia mai păstrează încă bogăția de semnificație atașată
acestui termen-concept. Practic la origine, prin acest cuvânt era definită o
stare de manifestare a Ființei. Prin analogie, ne apropiem oarecum de ideea
avatarului, a manifestărilor succesive ale unei singure existențe; totuși prin
ipostas nu se înțelege succesiunea cauzală mundană, ci potențialul de
manifestare al energiei sinelui.
Fiecare ipostază este o manifestare posibilă, dar nu
neapărat actualizată a sinelui. Practic, ne referim la esența condiției umane
care implică imposibilitatea actualizării întregului potențial.
Tehnicile de meditație, atât cele asiatice, cât și
cele europene, creștine sau necreștine, vorbesc într-un anumit moment de
dezvoltare al discipolului despre revelația “sălii oglinzilor”, un spațiu în
care acesta ia contact cu plurivalența sinelui. Întregul potențial este
dezvăluit astfel printr-o revelație unică, care generează poziționarea eului în
fața nemărginirii sinelui. Astfel ființa se percepe pe sine dincolo de
conștiința nucleară.
Lucrarea se dorește a fi un demers teoretic de
reprezentare plastică a revelației generată de această experientă.
1.3.”Dubito, ergo cogito, cogito, ergo sum”
Acest citat din Descartes are la bază declarația
finală, urmare a demonstrației raționale a existenței. Înainte de a răspunde întrebării “cine sunt?” trebuie să
avem certitudinea existenței; practic de unde știm ca existăm?
Pornind de la această interogare inițială, exercițiul
plastic concretizat în prezenta lucrare are la bază reflexia asupra sinelui
surprins în diferite ipostaze ce sunt toate parte a acelui ansamblu numit Eu. A
mă gândi pe mine este suprema demonstrație a existenței sinelui, singura
certitudine logică la care avem acces nemediat. Transpunerea plastică a acestui
concept a însemnat în cazul de fată concretizarea unor emanații potențiale ale
sinelui, fiecare dintre ele fiind în același timp parte a întregului cât ți
întregul însuși.
EN:
The subject I have chosen is the result of the
research for my professional skills certificate. The concept I eventually
developed led to my artwork, which is formed by twenty-five different pieces
and it is called ``I``.
The concept
is relying on the greek word ‘’ipostas’’ which defines a manifestation of the
Human Being. The idea of an enigmatical place, called ``The Mirrors Room``,
where can be found different versions of a person`s self, have been found in
plenty of cultures from all around the world. Together, those versions are
creating the image of perfection by representing the supreme potential of the
human. Any of those variations can be possible but not necessarily activated in
the profane world. Over time, that myth had travelled through the continents,
all the way from Asia to the Christian world.
The
artwork incorporates two geometrical shapes. The first one is the square, which
by definition is an artificial structure, limited by its own rigidity. The other one is the circle which symbolizes
the infinite. The combination between those forms represents the main
perspectives of life: the sequence and the cycle. It also shows the way
something unlimited can become finite.
The main
purpose of the structure is not to generate a form. Every element of it has its
own individuality and integrates the concept of the whole composition.
Comentarii
Trimiteți un comentariu